پوتین: روابط روسیه و چین به سطح عالی و بی سابقه رسیده است

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مقاله ای خاطرنشان کرد که روابط مسکو - پکن به سطح عالی و بی سابقه رسیده و دو کشور به منافع یکدیگر توجه می کنند.

به گزارش مشرق، پوتین در مقاله ای که امروز (پنجشنبه) در پورتال اخبار رسمی روسیه در پایگاه اینترنتی ویژه کاخ کرملین و در آستانه سفر وی به چین منتشر شد، نوشت: کشورهای ما (روسیه و چین) دو همسایه نزدیک هستند و سنت های دیرینه دوستی و اعتماد متقابل آنها را به یکدیگر پیوند می دهد.  

وی افزود: روابط روسیه و چین مشارکت راهبردی است که ما آن را عالی ارزیابی می کنیم و این روابط در عصر جدید به سطح بی سابقه ای رسیده و الگویی برای کارایی و تلاش برای توسعه آن می باشد.   

رئیس جمهوری روسیه یادآوری کرد که در جریان دیدارش با "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین که قرار است فردا (جمعه) صورت می گیرد، دو طرف به مسائل مربوط به توسعه روابط تجاری دو کشور توجه خاص خواهند نمود.   

 وی تصریح کرده، به رغم مشکلات بوجود آمده بر اثر همه گیری کرونا، تلاش می کنیم ظرفیت های مشارکت اقتصادی و انسانی روسیه و چین را افزایش دهیم.  

رئیس جمهوری روسیه در بخشی از مقاله خود نوشته، در سال ۲۰۲۱ میلادی حجم مبادلات بازرگانی روسیه و چین، بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت و از ۱۴۰ میلیارد دلار فراتر رفت.

وی افزود: با اطمینان و با هدف تعیین شده به سوی شاخص ۲۰۰ میلیارد دلار در سال برای روابط بارزگانی دو کشور حرکت می کنیم. چندین طرح و برنامه سرمایه گذاری و تولیدی در عرصه های مختلف اجرا می شود، از جمله در سبد کمیسیون دولتی همکاریهای دو کشور ۶۵ طرح به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار قرار دارد.

پوتین می نویسد، همکاری دو کشور در عرصه های استخراج منابع طبیعی و احداث زیرساخت ها و نیز بخش کشاورزی مطرح است.

به نوشته رئیس جمهوری روسیه، مسکو و پکن حجم پرداخت ها با ارزهای ملی خود را افزایش خواهند داد و ساز و کاری را بوجود آورده اند که امکان کاهش حداکثری تاثیر منفی تحریم های یکجانبه را فراهم کرده است.

"هدف راهبردی روسیه، تسریع روند پیشرفت و ترقی منطقه سیبری و خاور دور روسیه واقع در نزدیکی چین است. "

وی همچنین بر اهمیت مشارکت راهبردی دو کشور در بخش های انرژی و اطلاعاتی و ارتباطاتی، پزشکی و هوافضا تاکید کرد.

پوتین فردا جمعه برای دیدار دو روزه و شرکت در المپیک زمستانی عازم چین می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس